Skattebeskedet

Lön – 21 november 2023

Skattebeskedet – så får du kontroll

Dela artikel

Många av oss står med andan i halsen och undrar om det kommer vara en besvikelse eller ett glädjande besked vi får när vi öppnar upp skattebeskedet. Vad är det egentligen som leder till det slutgiltiga beskedet och har vi kontroll på att det faktiskt blivit rätt?

Ja, skatteavdrag kan vara en komplicerad historia. Det är en privat angelägenhet för den enskilde individen med stor påverkan på många så det är naturligtvis av hög vikt att det blir rätt.

Hur går processen till?

Vid årets slut sammanställer Skatteverket varje enskild persons uppgifter som har påverkan på vilken skatt man är skyldig att betala. Utöver den skatt som arbetsgivaren har dragit av, deklarerat och betalat in varje månad består uppgifterna från arbetsgivarhåll även av inkomster, förmåner och andra ersättningar som har förekommit i anställningen under året.

Det finns även andra skattepåverkande faktorer att kontrollera. Det kan till exempel vara:

  • uppgifter om individens lån med avdragsgill ränta
  • fastighetsinnehav som kan innebära underlag för beskattning
  • innehav i aktier och fonder i exempelvis investeringssparkonton eller fonddepåer
  • engagemang i företag

Med allt detta som underlag beräknar sedan Skatteverket vilken skatt personen borde ha betalat under året. Har man betalat in för lite skatt får man kvarskatt, har man betalat för mycket får man återbäring.

Dessa är vanligt förekommande faktorerna som du kan kontrollera:

  1. Har du köpt/sålt bostad under året deklarationen avser?
  2. Har du sålt aktier, fonder eller andra innehav?
  3. Har arbetsgivaren använt rätt skattetabell?
  4. Finns andra förmåner från arbetsgivaren?
  5. Har du lån med avdragsgill ränta? Stämmer beloppet?
  6. Har du upplupen skatt kopplat till din bostadsrätt?
  7. Har du bolagsengagemang att ta hänsyn till?
  8. ROT/RUT-avdrag?

Notera att ovan bara är de vanligaste förekommande, det finns många fler faktorer som kan påverka din skatteberäkning. Vill du vara helt säker på att allt är korrekt rekommenderar vi alltid att ta extern hjälp.

Vart bör jag som privatperson lägga mitt fokus?

Det finns med andra ord många faktorer utöver det som sker i en anställning som påverkar hur utfallet i inkomstdeklarationen för en person blir.

Vanligast är dock att de största skatteinbetalningarna under året kommer från arbetsgivaren så där är det bra att du har kontroll. Titta på dina lönespecifikationer varje månad, där finns alla skatteavdrag som arbetsgivaren har gjort under månaden. Fråga er löneavdelning om ni inte förstår eller vill veta mer. Du kan även läsa på Skatteverkets hemsida.

Även om din arbetsgivare självklart bör hantera skatten rätt så är det alltid bra att själv ha kontroll på sin lönespecifikation.

Bra att veta är att den satta skattetabellen för varje individ kommande år bestäms utifrån var man var bosatt 1 november föregående år. Så, var du är folkbokförda 1 november 2023 påverkar alltså vilken skattetabell du får under 2024.

Har du mycket att hantera i din deklaration så rekommenderas alltid att ta hjälp från en expert så att du säkerställer att den blir rätt.

Hur säkerställer jag som arbetsgivare att det blir rätt?

Det är av yttersta vikt att arbetsgivaren har rätt kunskap på löneavdelningen så att skatterna för de anställda hanteras rätt. Felaktigheter kan lätt bli dyra historier som slår hårt på likviderna. Det kan leda till både viten och tidskrävande och kostsamma skatterevisioner.

Därför bör ledning lägga fokus på att det blir rätt från början.

Hur hanterar man då som ledare denna kvalitetssäkringsprocess?

  • Säkerställ att det finns rätt kunskap hos er för just skattehanteringen
  • Säkerställ att ni har rätt inställningar i alla era system som hanterar skatt
  • Ha kontroll på om ni har några anställda med expertskatt, SINK eller andra specialhanteringar
  • Säkra processer och avstämningar för just skatte- och arbetsgivaravgiftsinbetalningarna till Skatteverket varje månad.

Vill ni vara säkra på att just ni hanterar era skatteavdrag för medarbetarna på rätt sätt och att inbetalningarna till Skatteverket är korrekta, hör av er till Corplus så ser vi till att matcha en av våra experter till er verksamhet som kan göra en genomlysning av er process.

Det är av yttersta vikt att arbetsgivaren har rätt kunskap på löneavdelningen så att skatterna för de anställda hanteras rätt. Felaktigheter kan lätt bli dyra historier som slår hårt på likviderna.

Skattebeskedet – en summering

Det är med andra ord mer än bara inkomstskatt som påverkar den totala skatteberäkning i inkomstdeklarationerna. En kvarskatt i den privata inkomstdeklarationen behöver i sig inte innebära att din arbetsgivare har hanterat skatteavdraget på din lön felaktigt.

Att du som privatperson däremot får kontroll på vad som kommer att påverka utfallet förenklar planeringen av din ekonomi och förhoppningsvis slipper du den där klumpen i halsen du får av ovissheten.

Nyfiken på ett samarbete?

Vi ses gärna för att prata mer om hur vi tillsammans kan utveckla ett strategiskt samarbete med fokus på interimslösningar och förändringsprojekt inom ekonomi, HR och lön.

Kontakta oss