Arbetsmiljöregler

HR – 22 juni 2023

Nya arbetsmiljöregler på väg – är du redo?

Dela artikel

I över ett sekel har Arbetsmiljöverket strävat efter att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på grund av sitt jobb. De regler och det stöd i arbetsmiljöarbetet som de tar fram utgör en viktig grund i detta arbete – föreskrifter som nu är på väg att ändras

Arbetsmiljölagen – riktmärket för god arbetsmiljö

Grunden i arbetsmiljölagstiftningen finns i Arbetsmiljölagen, AML, som bestäms av riksdagen. Arbetsmiljölagen ger ramarna för kraven på en arbetsmiljö som förebygger ohälsa och olyckor och som även i övrigt uppnår en god arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverket har på regeringens uppdrag gett ut en författningssamling, AFS, med föreskrifter och allmänna råd som i detalj reglerar arbetsmiljön inom områden som buller, farliga ämnen, ensamarbete, organisatorisk och sociala faktorer, arbetsplatsens utformning, med mera.

Från 67 till 15 föreskrifter – en modernisering av arbetsmiljöreglerna

2020 skickade Arbetsmiljöverket ut en remiss till arbetsmarknadens parter om ett nytt föreskriftssystem med förslaget att gå från dagens 67 föreskrifter till 14. Målet med förnyelsen är att göra arbetsmiljöreglerna tydligare, lättare att hitta och förstå och med ett språk som är mer modernt och tillgängligt.

Efter feedback från arbetsmarknadens parter, blev förslaget justerat till 15 föreskrifter, där systematiskt arbetsmiljöarbete behåller sin egen kategori. Beslut om implementering av den nya regelstrukturen förväntas i september 2023, och reglerna planeras träda i kraft i januari 2025.

Vad betyder det för dig som arbetsgivare?

Som arbetsgivare, kommer dessa förändringar att ha en direkt inverkan på hur du hanterar arbetsmiljöfrågor i din organisation. Här är några viktiga punkter att notera:

• Alla som omfattas av reglerna behöver lära sig att navigera i den nya strukturen. Arbetsmiljöverket kommer att lansera utbildnings- och stödmaterial för att underlätta denna övergång.

• Organisations arbetsmiljörutiner, såsom rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete, behöver uppdateras och kommuniceras i verksamheten.

• Interna och externa stöd- och vägledningsmaterial, checklistor och andra dokument behöver uppdateras med hänvisningar till de nya föreskrifterna.

Vi på Corplus kommer att fortsätta hålla dig informerad om utvecklingen och kommer att erbjuda stöd och vägledning när Arbetsmiljöverkets generaldirektör har tagit beslut i frågan om regelförnyelsen.

Grunden i arbetsmiljöarbetet består

Oavsett dessa förändringar kommer grunden i det systematiska arbetsmiljöarbetet att förbli densamma. Som arbetsgivare är det din skyldighet att identifiera och hantera risker i verksamheten, med målet att skapa en olycksfri och hälsosam arbetsplats.

Våra konsulter har djup förståelse för både nuvarande och kommande arbetsmiljöregler. Tveka inte att höra av dig om du behöver hjälp att förbereda dig inför de förändringar som ligger framför oss.

Nyfiken på ett samarbete?

Vi ses gärna för att prata mer om hur vi tillsammans kan utveckla ett strategiskt samarbete med fokus på interimslösningar och förändringsprojekt inom ekonomi, HR och lön.

Kontakta oss